سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوستانه 2

نظر

دربدن انسان بالغ و سالم مجموعا 2 تا 3 گرم عنصر روی وجود دارد . در غده پروستات طبیعی انسان به ازای هر کیلوگرم وزن غده 860 میکروگرم روی ، در کبد ، استخوان ، عضلات ، لوزالمعده ، در قرنیه و شبکیه چشم ، روی فراوانست .

عنصر روی

عنصر روی

عنصر روی درغذاهای حیوانی به ویژه ماهی فراوانست . ولی در سبزی ها و میوه ها نیز عنصر روی فراوان است . معمولا روزانه 10 تا 15 میلی گرم عنصر روی با غذا وارد بدن می شود که 5 میلی گرم آن جذب خواهد شد . افراط در مصرف غلات و حبوبات و کلسیم به علت اینکه ترکیب غامضی با عنصر روی ایجاد می کنند باعث کاهش جذب روی می شوند . به طور متوسط شبانه روز بدن انسان به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن 0/3 میلی گرم عنصر روی احتیاج دارد .

اهمیت عنصر روی

1-دربدن انسان بالغ و سالم مجموعا 2 تا 3 گرم عنصر روی وجود دارد . در غده پروستات طبیعی انسان به ازای هر کیلوگرم وزن غده 860 میکروگرم روی ، در کبد ، استخوان ، عضلات ، لوزالمعده ، در قرنیه و شبکیه چشم ، روی فراوانست .

2- گلبول های قرمز و سفید در حال طبیعی حاوی مقداری عنصر روی هستند ، ولی مقدار روی در گلبولهای سفید چندین برابر مقدار گلبول های قرمز است .

عنصر روی در گلبولهای قرمز به آنزیم کربنیک انیدراز بسته شده و در گلبولهای سفید با لکالین فسفاتاز بسته شده و در سرم خون با پروتئین بسته شده است .

3- روی در ساختمان بسیاری از آنزیم های بدن انسان شرکت می نماید که مهمترین آنها آنزیم کربنیک انیدراز می باشد . این آنزیم به کمک روی در ساختمان گلبولهای قرمز انسان گاز کربنیک را جابجا می کند .

4- روی در ساختمان زهر جانوران گزنده بکار رفته و هر قدر مقدار روی بیشتر باشد سمیت زهر بیشتر است .

5- در طب دیم برای التیام زخم ها و ضد عفونی آنها از روغن عقرب برای پانسمان استفاده می کردند که بسیار مفید و موثر بود و احتیاجی به بخیه کردن نداشت . این زخم ها بدون چرک کردن و به سرعت جوش می خورد . چنین اثر عالی روغن عقرب را مربوط به روی موجود در روغن عقرب می دانند ، زیرا که روی لااقل دو خاصیت مهم دارد . اول اینکه خاصیت ضد عفونی کننده داشته مانع از چرکین شدن زخم ها می شود . دوم اینکه خاصیت التیام دهنده دارد و لذا بزودی زخم ها را مرمت نموده بهبود می بخشد .

مسمومیت با عنصر روی

1-کارگرانی که در کارخانه ریخته گری برنج کار میکنند در نتیجه استنشاق بخار اکسید روی (به غلظت 15 میلی گرم در متر مکعب) مسموم خواهند شد . به گزارش آسان طب علایم مسمومیت با روی عبارتست از استفراغ ، تب سرد ، عرق زیاد ، احساس خستگی ، درد مفاصل و سرعت نبض .

2- افراد عادی چنانچه غذا را در ظرف های گالوانیزه مدت ها نگهداری نموده و سپس مصرف نمایند ممکنست دچار مسمومیت با روی ( استفراغ دردهای شکمی – اسهال و تب ) گردند.

 

منبع مطلب عنصر روی : سایت آسان طب

http://asanteb.com/