سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوستانه 2

نظر

ازگیل میوه ای است مدور ، قهوه ای رنگ ، تقریبا به اندازه یک گردو ، که اثر چند کاسبرگ در پائین آن ملاحظه می گردد و به صورت خام خورده می شود . در داخل این میوه دانه های سختی وجود دارد .

ازگیل وحشی

ازگیل وحشی

ازگیل وحشی Medlar میوه ای است خوراکی که درخت آن در ارتفاعات 2000 متری البرز ، جنگل های گیان ، و نواحی دیگر ایران می روید و به نام های مختلفی از جمله کونوس خوانده می شود . ازگیل وحشی Medlar به زبان عربی مشملا نام دارد .

ازگیل وحشی میوه ای است مدور ، قهوه ای رنگ ، تقریبا به اندازه یک گردو ، که اثر چند کاسبرگ در پائین آن ملاحظه می گردد و به صورت خام خورده می شود .

در داخل این میوه دانه های سختی وجود دارد .

ترکیبات شیمیایی ازگیل وحشی

از تجزیه شیمیایی میوه ازگیل رسیده موارد زیر بدست می اید :

آب 75 درصد

قند 10 درصد

اسیدهای آلی 1/38 (از نوع اسیدمالیک ، اسید سیتریک و تارتاریک ) .

تانن (یک ماده مقوی ) زیاد

لعاب ( موسیلاژ ) زیاد

اسیدبوریک کم

خواص ازگیل وحشی

1-ازگیل وحشی را به صورت خام به عنوان یک میوه لذیذ ، مطبوع و مقوی تناول می نمایند و از آن ، شربت و کنسرو نیز تهیه می کنند .

طرز تهیه کنسرو : یک کیلوگرم از این میوه را با 800 گرم شکر در نیم لیتر آب ، به مدت سه ربع ساعت می پزند . سپس آن را در چهار ظرفی که درب آن کاملا بسته شود می ریزند و محکم درب آنها را می بندند . بدین منظور که به هنگام مصرف ، فقط یکی از آنها را مورد استفاده قرار دهند و بقیه محفوظ بماند .

2- خوردن آن در معالجه اسهال ساده اثر قاطع دارد . برای این منظور از میوه خام یا کنسرو ازگیل وحشی تناول می نمایند .

3- خوردن ازگیل وحشی خام مخصوصا به صورت نارس که تانن بیشتری دارد در معالجه خونروی های داخلی مانند بواسیر ، خونریزی رحمی و غیره اثر شفابخش دارد .

4- در معالجه ورم روده ( کولیت و آنتروکولیت ) به کار می رود . برای این منظور ، میوه ها را بصورت کنسرو می خورند . و یا 230 گرم از این میوه رسیده را پس از جدا کردن پوست و دانه ، درکمی شیر حل نموده بیمار مصرف می کند . به گزارش آسان طب این روش درمان را دکتر موسی یر بر روی خود و بیماران سرویس خود امتحان نموده نتیجه مطلوب دیده است .

5- در معالجه زخم دهان ( بیماری آفت Aphte ) و تورم مخاط گلو موثر است . بدین منظور 50 گرم از برگ درخت ازگیل را در 1000 گرم آب جوشانده ، بیمار با کمی از آن شبانه روزی چند مرتبه مضمضه و دهان شویه می نمایند .

از فواید این میوه به طور کلی ، می توان به نرم کردن سینه ، رفع عطش ، ضد صفرایی ، رفع جوش بدن ، جلوگیری از خونریزی از خاک چوب آن ، رفع اسهال خونی ، دارای ویتامین آ ب ث و … اشاره نمود .  نام ایرانی ازگیل در گیلان کنوس است 

 

منبع مطلب ازگیل وحشی : سایت آسان طب

http://asanteb.com/