سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوستانه 2

اگر زکام از حرارت مزاج یا در اثر فعالیت ویروس های گرم مزاج باشد که با سوزش گلو و بینی و گرم و حرارت نزلات بینی همراه است گل یا برگ یا ریشه نیلوفر آبی برای این زکام بسیار مفید بود است .اگر زکام از سردی مزاج باشد علامتش سنگینی سر و صورت و سایر علامات سردی مزاج مانند پریدگی رنگ چهره – بی رنگ بودن ادرار و سردی حالت نزلات بینی می باشد .

زکام

زکام

زکام بیماری رایجی است که اکثر مردم به طور سرپایی به آن مبتلا شده و بهبود می یابند .بعضی از پزشکان من جمله اطبا سنتی آن را ام الامراض نامیده اند ، چون بدن را ضعیف کرده و برای ابتلا به بیماری های دیگر آماده می سازد . سرماخوردگی اصلی نوعی بیماری مجاری تنفسی است و نوع ویروسی آن با زکام های ساده غیر ویروسی فرق دارد ، در نوع ویروسی زکام چند نمونه متفاوت از ویروس ها می توانند عامل سرماخوردگی باشند . ضمنا استعداد افراد مختلف در ابتلاء به این بیماری متفاوت است به علاوه عوامل فیزیکی از خارج نظیر سرما و رطوبت و گرم و سرد شدن ناگهانی بدن و عوامل شیمیایی مانند بعضی مواد غذایی یا دارویی بدن را جهت ابتلا به سرماخوردگی آماده می سازند . مثلا زیاد خوردن غذاهای گرم و خشک یا مصرف بعضی ادویه مانند فلفل ویا بعضی از داروهای ضعیف کننده گلبول های سفید ، بدن را برای ابتلا به زکام آماده می کنند .

درمان زکام

به گزارش بخش سلامت سایت اسان طب ، گاهی در اثر برخورد هوای سرد بر سر زکام عارض می شود که میکروبی نبوده ، بلکه یک عکس العمل طبیعی است . در این صورت باید با یک حوله گرم یا کیسه آب گرم که زیاد داغ نباشد یا با خاکستر نیمگرم که در پارچه ریخته اند سر بیمار را گرم کنندو به همین طریق اگر در اثر برخورد حرارت خارجی به سر مانند آفتاب شدید یا گرمای کوره ها زکام عارض شد . این نیز یک عکس العمل طبیعی و غیر میکروبی است. باید ضمن خوردن غذاهای سرد مزاج مانند آب کاسنی و آب هندوانه سر زکام را با ریختن مایعات خنک قدری سرد نمایند و یا مقداری گشنیز را کوبیده و بر سر و پیشانی او گذارند . گاهی نیز زکام های ساده در اثر ازدیاد رطوبت مزاج است که این نیز با خوردن معجون های گرم مزاج یا مقداری گل قند زایل می گردد.

اگر زکام از حرارت مزاج یا در اثر فعالیت ویروس های گرم مزاج باشد که با سوزش گلو و بینی و گرم و حرارت نزلات بینی همراه است گل یا برگ یا ریشه نیلوفر آبی برای این زکام بسیار مفید بود است .

برای ساختن شربت نیلوفر مقدار سی گرم نیلوفر آبی را در یک کاسه متوسط آب بجوشانند تا آب آن نصف شود، سپس صاف شود و به اب صاف شده مقدار 250 گرم شکر اضافه کنند . (اگر شکر نی باشد بهتر است) و محلول را مجددا بجوشاند تا قوام اید . شربت حاصل شربت نیلوفر نامیده می شود و آن را دو قسمت کرده نیمی صبح و نیمی دیگر را عصر میل نمایند . ( اما چنانچه از ریشه نیلوفر آبی قصد خوردن باشد باید مقدار خوراک آن یک سوم یا ثلث مقدار گل آن باشد .) مقدار خوراک از ریشه این گیاه برای بزرگسالان چهارتا ده گرم است .

اگر زکام از سردی مزاج باشد علامتش سنگینی سر و صورت و سایر علامات سردی مزاج مانند پریدگی رنگ چهره – بی رنگ بودن ادرار و سردی حالت نزلات بینی می باشد .راه مقابله و درمان سرما زدگی

برای ساختن شربت زوفا دو مثقال زوفای خشک را با یک مثقال ریشه کرفس و یک یا دو مثقال پرسیاوشان و ده عدد انجیر در یک کاسه آب بجوشانند تا آب نصف شود . سپس جوشانده را صاف نموده به آب صاف شده مقدار دویست گرم شکر اضافه کنند و بجوشانند تا قوام اید شربت حاصل که شربت زوفا نامیده می شود یک خوراک برای بزرگسالان است.

منبع مطلب زکام : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


برای درمان سینوزیت حاد بیمار باید در یک مکان با هوای ساکت و آرام و دور از پنکه و کولر و کولاک باشد و اگر فصل زمستان باشد در اتاقی تقریبا گرم استراحت نمایند و رژیم غذایی سبک و مایعات کافی به او داده شود . از غذاهای تحریک کننده و آب یخ و ترشی و امثال اینها پرهیز نماید و در صورت نداشتن زخم معده یا زخم اثناعشر می توانند از داروهای مسکن هم استفاده کنند .

درمان سینوزیت

درمان سینوزیت

درمان سینوزیت دغدغه بسیاری از افراد مخصوصا در فصل زمستان و هنگام سردی هوا است . سینوزیت عبارت است از چرکی شدن حفره های اطراف بینی و پیشانی که ممکن است حاد باشد یا مزمن . علایم سینوزیت حاد عبارتند از : وجود درد در سر و صورت ، انسداد بینی ، خروج ترشحات چرکی از بینی . معمولا سردرد در طول روز شدید و هنگام شب کمتر می شود . گاهی در گلو احساس سوزش می شود و سرفه هم پدید می اید ، محل احساس دردگاهی در فضای بین دو چشم و پشت چشم ها می باشد ، در رادیوگرافی سینوس ها تیرگی سینوس مشاهده می شود ، اگر سینوس فک بالا چرکی باشد در دندان بالا مقابل سینوس احساس درد یا احساس بلند شدن دندان از جای خود می شود و در کنار بینی تورم پیدا می شود .

راهکارهای درمان سینوزیت

به گزارش اخبار پزشکی سایت آسان طب ، برای درمان سینوزیت حاد بیمار باید در یک مکان با هوای ساکت و آرام و دور از پنکه و کولر و کولاک باشد و اگر فصل زمستان باشد در اتاقی تقریبا گرم استراحت نمایند و رژیم غذایی سبک و مایعات کافی به او داده شود . از غذاهای تحریک کننده و آب یخ و ترشی و امثال اینها پرهیز نماید و در صورت نداشتن زخم معده یا زخم اثناعشر می توانند از داروهای مسکن هم استفاده کنند . ضمنا داروهای معرق نیز برای آنان مفید است. به علاوه  جهت درمان سینوزیت می توان روی سینوس را حوله گرم گذاشت واز قطره های بازکننده بینی و بخور داروهایی نظیر برگ اکالیپتوس برای افراد گرم مزاج و بخور مرزنگوش برای افراد سرد مزاج استفاده نمود . گاهی نیز لازم می شود که از ترشحات بینی کشت داده شود و چنانچه میکروبی باشد میکروب آن مشخص شود تا با آنتی بیوتیک مخصوص آن اقدام به مداوا گردد .

لازم به تذکر است که در دوره حاد سینوزیت هرگز نباید سینوس ها را دستکاری نمود و سوراخ کردن کف سینوس و شستشوی سینوس تا زمانی که سینوس در حال التهاب است صلاح نیست . چون چین اقدامی اثرات نامطلوب بر جای می گذارد و التهاب معمولا با دستورات فوق و با مصرف آنتی بیوتیک ها بهبود می یابد و لازم به عمل نیست .

یک نسخه پزشکی سنتی در درمان سینوزیت چرکی مزمن

جهت درمان سینوزیت چرکی مزمن روز اول اصل سوس و تخم کرفس و رازیانه از هر کدام دو مثقال را انتخاب ، مجموع را قدری بکوبند و با پنج استکان آب بجوشانند تا 2/5 استکان آن باقی ماند سپس صاف کرده و آب صاف شده را با هفت عدد حب منیزی میل نمایند .

روز دوم مقدار چهار مثقال سنای مکی و دو مثقال گلبرگ گل سرخ را با شش استکان آب بجوشانند تا سه استکان آن بماند پس از صاف کردن ، آب صاف شده را صبح ناشتا بخورند و دستور خورنده مسهل را آن روز تا عصر رعایت کنند.

روزم سوم و چهارم و پنجم هر روز صبح و عصر هر نوبت مقدار دو نخود گنه گنه را میل نمایند . ضمنا از پودر مخلوط کندش و گل بنفشه که داری انفیه نام دارد . روزی دو نوبت و هر نوبت به قدر یک گندم در بینی بکنشد تا مقداری عطسه بزنند در بهبودی موثر خواهد بود و اگر عطسه زیاد بیمار را ناراحت کند با کشیدن آب نیمگرم در بینی اثر زایل خواهد شد . ضمنا دستورات غذایی و دستورات بهداشتی مذکور فوق را باید رعایت نمایند .

منبع مطلب درمان سینوزیت : سایت آسان طب

http://asanteb.com/