سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوستانه 2

نظر

مهد کودک مکانی برای پرورش کودکان قبل از ورود به دبستان است . بسیاری از کودکان در فاصله دو تا سه سالگی از این که زندگی گروهی را تجربه کنند ، لذت می برند ، ولی این مساله در همه موارد ضرورت ندارد .مراکز نگهداری از کودک یا مهد کودک برای والدینی که ناچارند بیرون از خانه کار کنند ، به اندازه فرزندشان اهمیت دارند .

مهد کودک

مهد کودک

مهد کودک  مکانی برای پرورش کودکان قبل از ورود به دبستان است . بسیاری از کودکان در فاصله دو تا سه سالگی از این که زندگی گروهی را تجربه کنند ، لذت می برند ، ولی این مساله در همه موارد ضرورت ندارد . مراقبت های گروهی عملا برای کودک تنها که کسی را در خانه ندارد که با او بازی کند ، در یک آپارتمان کوچک زندگی می کند ویا پدر و مادرش در اداره کردن او دچار مشکل شده اند ، مفید است .

در حدود سه سالگی ، هر کودکی به کودکان همسن خود نیاز دارد تا هم با آنها بازی کند و هم کنار آمدن با بقیه را یاد بگیرند . این مهمترین شغل کودک در زندگی است . بچه ها برای دویدن و فریاد زدن و برای بالارفتن و پایین آمدن به فضا نیاز دارند . آنها باید جعبه ها و مکعب هایی برای ساخت و ساز داشته باشند و قطار و عروسک هایی که با آنها بازی کنند . آنها ناچارند ، یادبگیرند که چطور با بزرگترهایی غیر از پدر و مادرشان کنار بیایند . بچه های امروزی کمتر فرصت می کنند از این امتیازات سود ببرند . مراکز نگهداری از کودک یا مهد کودک  برای والدینی که ناچارند بیرون از خانه کار کنند ، به اندازه فرزندشان اهمیت دارند .

این مراکز روزانه مراقبت از کودک یا مهد کودک  معمولا از کودکان از هشت صبح تا شش عصر ( بستگی به هدف موسسه و همچنین شهر و .. هم دارد ) نگهداری میکنند . بعضی از این مهد کودک  ها یا متعلق به شرکت های خصوصی هستند . به گزارش اسان طب مراکز خوب مهد کودک  از مزایای دوره پیش دبستانی ، برنامه و فلسفه آموزشی ، معلم های دوره دیده و وسایل کامل آموزشی بهره مند هستند .

مفهوم ایجاد مراکز روزانه مراقبت از کودک در فاصله جنگ جهانی دوم ، یعنی زمانی که دولت امریکا مادران را تشویق کرد که در صنایع جنگی مشغول کار شوند ، مطرح شد . این مراکز عمدتا برای نگهداری از کودکان دو تا پنج سال ایجاد شده اند ، ولی ممکن است بچه های بزرگتر هم گاهی نگهداری شوند .

هدف مهد کودک یا پیش دبستانی

دوره مهد کودک یا پیش دبستانی در امریکا فقط برای نگهداری از کودکان مادران شاغل مطرح نشد و قرار نیست که فقط به بچه ها خواندن و نوشتن درس بدهند . هدف اصلی مهد کودک  این است که به بچه های سه تا پنج ساله امکان کسب تجربه های ارزشمندی را بدهند و به آنها کمک کنند که در همه زمینه ها رشد کنند و انسان های حساس ، قابل و خلاقی بشوند . این تجربه ها معمولا شامل یادگرفتن رقص ، موسیقی ، نقاشی های خودجوش ، نقاشی انگشتی ، رنگ کردن مدل های سفالی ، ساخت و ساز با مکعب های چوبی ، ورزش های جمعی بیرون از خانه ، بازی با خانه عروسکی که در واقع آموزش درباره ی خانواده و خانه است ، هستند .

در این مراکز به بازهای فردی و به اوقاتی هم که کودک نیاز به استراحت دارد توجه می شود . هدف این است که توانایی های متعدد کودک از جمله تحصیلی ، اجتماعی ، هنری ، موسیقیایی و عضلانی تقویت شوند . تاکید این مراکز بر خلاقیت ، استقلال ، همکاری (شریک شدن در اسباب بازی ها به جای جنگیدن بر سر آنها ) و اعمال کردن نظر و پیشنهاد همه بچه ها در بازی است .

 

منبع مطلب مهد کودک : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


نظر

در گذشته در پاسخ به این سوال که مدرسه به چه درد می خورد ؟ تصور می شد که وظیفه مدرسه این است که به کودک خواندن ، نوشتن ، حساب کردن و حفظ کردن واقعیت هایی را درباره ی جهان یاد بدهد . اما باید بدانید معلم خوب کسی است که سعی می کند هر کودک را درست بشناسد و به او کمک کند که بر نقاط ضعف خود فائق اید و تبدیل به انسانی کار آمد شود .

مدرسه به چه درد می خورد ؟

مدرسه به چه درد می خورد ؟

 مدرسه به چه درد می خورد ؟ این سوالی است که ذهن خیلی از آدمها را درگیر خود کرده است . مهمترین درسی که کودک در مدرسه یاد میگیرد این است که چطور با دنیای اطراف خود کنار بیاید ، یادگیری موضوعات مختلف در مدرسه ، قاعدتا باید به این نتیجه ختم شود .

باید بدانید مدرسه به چه درد می خورد ؟!!

در گذشته در پاسخ به این سوال که   مدرسه به چه درد می خورد ؟ ، تصور می شد که وظیفه مدرسه این است که به کودک خواندن ، نوشتن ، حساب کردن و حفظ کردن واقعیت هایی را درباره ی جهان یاد بدهد . در مدارس قدیم دانش آموزان را وادار می کردند مطالبی را حفظ کنند که حتی معنی آن هم نمی فهمیدند ، در حالی که یادگیری هنگامی اتفاق می افتد که مطالب برای دانش آموزان معنی داشته باشند . یکی از وظایف مدرسه این است که موضوعات را به قدری واقعی و جذاب ارائه کند که بچه ها دوست داشته باشند آنها را یاد بگیرند و برای زندگی آینده شان از آنها استفاده کنند .

در مورد کتاب خواندن هم موضوع به همین شکل است . انسان اگر چیزهایی را عملا به کار ببندد می تواند از مطالعه و گفتگو با دیگران بهره ببرد ، و گرنه به نتیجه مطلوب نمی رسد

بچه ها اگر بتوانند یک هفته غرفه خوراکی های مدرسه را اداره کنند ، حساب را خیلی بهتر از یک ماه درس حساب خواندن در سر کلاس یاد می گیرند .

اگر انسان نتواند خوشحال باشد ، با بقیه مردم راه بیاید و کاری را که می خواهد حفظ کند ، دانستن مطالبه گوناگون به چه دردش می خورد ؟ معلم خوب کسی است که سعی می کند هر کودک را درست بشناسد و به او کمک کند که بر نقاط ضعف خود فائق اید و تبدیل به انسانی کار آمد شود . کودکی که اعتماد به نفس ندارد ، نیاز به فرصت هایی دارد که در آنها موفق شود . به گزارش اسان طب کودکی که نمی داند چگونه دوست پیدا کند ، برای اجتماعی شدن نیاز به کمک دارد . کودکی که تنبل است نیاز به آن دارد که معلم و والدین چیزهایی را که باعث برانگیخته شدن اشتیاق او می شوند ، کشف کند .

اتفاقی که در مدارس می افتد این است که برنامه خشکی را برای همه شاگردان در نظر می گیرند و مثلا به آنها می گویند که از صفحه 7 تا 23 کتاب درسی بخوانند و مسائلش را در صفحه 128 حل کنند . این نوع آموزش ممکن است برای کودک عادی که توانسته با دیگران و با دنیا کنار بیاید ، فایده داشته باشد ، ولی شاگرد تیزهوش از آن کسل می شود و شاگرد کند ذهن نمی تواند آن را انجام بدهد . همین به کودکی که از کتاب متنفر است فرصت می دهد که گیره کافذ را در موهای شاگرد ردیف جلو فرو ببرد و شاگردی که تنهاست ویا نیاز دارد که کسی در درسهایش به او کمک کند ، با این برنامه راه به جایی نمی برد .

پس در پاسخ به این سوال که  مدرسه به چه درد می خورد ؟ می گوییم : مدرسه محلی برای اموزش خواندن و نوشتن است . اما در کنار ان مکانی است برای تربیت سالم ، اعتماد به نفس , اجتماعی شدن , افزایش خلاقیت ،  رفتار درست با دیگران , تشخیص خوب و غلط و هزار فایده دیگر .

 

منبع مطلب مدرسه به چه درد می خورد : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


نظر

توجه کنید ارتباط والدین با معلم در موفقیت دانش آموزان بینهایت تاثیر گذار است . معلم و والدین باید در کنار هم به پیشرفت کودک کمک کنند ، در دوری از دیگری از وی بدگویی نکنند ، سعی کنن با هم در تماس باشند و در موارد مهم با هم مشورت کنند .

ارتباط والدین با معلم

ارتباط والدین با معلم

ارتباط والدین با معلم در پیشرفت دانش آموزان نقش بسیار مهمی دارد و باید به آن توجه کافی شود . والدین و معلم در کنار هم می توانند موجب پیشرفت کودک شوند . اگر فرزند شما مایه مباهات و شادمانی معلمش باشد و کارهایش را درست انجام بدهد ، کنار آمدن با معلم او کاری ندارد ، ولی اگر فرزندتان مشکل دارد ، وضعیت حساس تر می شود . بهترین پدر و مادرها و بهترین معلم ها هم انسان هستند . همه آنها به کار خود مباهات می کنند و نسبت به کودک احساس مالکیت دارند . به گزارش اسان طب هر دو طرف گمان می کنند که اگر طرف مقابلش رفتارش را کمی عوض کند ، وضع کودک خیلی بهتر می شود . برای پدر و مادر بهتر است که از همان ابتدای امر بدانند که معلم هم به اندازه آنها نسبت به سرنوشت فرزندشان حساس است و اگر گفتگوهای آن دوستانه و سرشار از روحیه همکاری باشد ، به نتایج بهتری خواهند رسید .

در مورد ارتباط والدین با معلم بیشتر بدانید…

 در مورد ارتباط والدین با معلم باید گفت : بعضی از پدر و مادرها از روبرو شدن با معلم فرزندشان می ترسند ، ولی خبر ندارند که معلم هم همین حس را دارد . وظیفه ی اصلی پدر و مادر این است که تاریخچه دقیق و روشنی از گذشته فرزندشان ، علایق او ، نحوه ی پاسخ دهی او به مسائل مختلف و عملکردهای درست و غلطش به معلم بدهند و سپس نهایت سعی خود را بکنند که با کمک معلم و با توجه به این اطلاعات به کودک یاری برسانند که از توانایی های خود نهایت استفاده را بکنند . یادتان باشد که از موقعیت های معلم در واداشتن کودک به انجام برنامه های دشوار کلاسی به شکل صحیح ، قدردانی کنید .

گاهی اوقات معلم و شاگرد با آن که خیلی هم سعی می کنند ، اخلاق هایشان با هم «جور در نمی آیند » در چنین شرایطی باید با مدیر مدرسه صحبت کرد تا اگر صلاح می داند کودک را به کلاس دیگری منتقل کند . به گزارش اسان طب  اگر کودک از زبان پدر و مادرش بشنود که درباره ی معلمش حرف های بدی می زنند ، یاد میگیرد که همیشه به خاطر عقب ماندگی هایش دیگران را سرزنش و از قبول مسئولیت در قبال مشکلاتش خودداری کند . شما می توانید حتی پس از مطمئن شدن از موضوع با لحنی دلسوزانه بگویید : می دانم داری چقدر تلاش می کنی یا میدانم موقعی که معلمت از تو راضی نیست چقدر احساس ناراحتی میکنی .

توجه کنید ارتباط والدین با معلم  در موفقیت دانش آموزان بینهایت تاثیر گذار است . معلم و والدین باید در کنار هم به پیشرفت کودک کمک کنند ، در دوری از دیگری از وی بدگویی نکنند ، سعی کنن با هم در تماس باشند و در موارد مهم با هم مشورت کنند .

 

منبع مطلب ارتباط والدین با معلم : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


نظر

قرار گرفتن بیش از حد در آفتاب علاوه بر آفتاب سوختگی، احتمال سایر آسیب های پوستی و برخی بیماری های خاص را افزایش می دهد. از این موارد می توان عفونت، پیری زودرس پوست و سرطان پوست را نام برد.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی

در ارتباط با آفتاب سوختگی و علائم آفتاب سوختگی بهتر است قبل از هرچیز به مفهومی تحت عنوان حداقل دوز سرخی زا (MED یا Minimum Erythema Dose) اشاره کرد. MED به حداقل میزان انرژی اطلاق می شود که برای ایجاد سرخی قابل رؤیت پوست مورد نیاز است.

آفتاب سوختگی در واقع واکنش طبیعی پوست انسان به مقادیر بالای MED می باشد. اولین پاسخ پوست در این واکنش، سرخ شدن پوست است که در مراحل بعدی علائم آفتاب سوختگی به صورت سوزش و در موارد شدیدتر تاول، تورم دستها و پاها و صورت، لرز، تب، بی اشتهائی، شوک و حتی احساس در شرف مرگ بودن در فرد به وجود می آید.آفتاب سوختگی – پوست قرمز، دردناک و گرم – معمولاً در عرض چند ساعت پس از مواجهه بیش از حد در برابر اشعه ماوراءبنفش (UV) نور خورشید و یا منابع مصنوعی مثل لامپ های آفتابی اتفاق می افتد. آفتاب سوختگی طی چندین روز بهبود می یابد.

قرار گرفتن مکرر در معرض نور شدید آفتاب که منجر به آفتاب سوختگی می شود، خطر ابتلا به آسیب پوستی و بیماری های خاص را افزایش می دهد. نشانه های آن شامل خشک و چروکیده شدن پوست، لکه های تیره، نقاط زبر پوستی و سرطان پوست مانند ملانوم می باشد.

علائم و نشانه های آفتاب سوختگی عبارتند از :

–    قرمزی پوست

–    پوست گرم

–    درد، خارش و حساسیت به لمس

–    تورم

–    تاول های کوچک پر از مایع

–    سر درد، تب، لرز و خستگی شدید درصورت آفتاب سوختگی شدید

هر قسمتی از بدن که در معرض نور قرار گیرد – اعم از لاله گوش، پوست سر و لب – می تواند بسوزد. حتی اندام هایی که پوشانده می شوند (در صورت نازک بودن پوشش و عبور ماوراءبنفش از آن) نیز می توانند بسوزند. همچنین چشم ها که به نور UV خورشید بسیار حساس هستند، امکان دارد دچار آفتاب سوختگی شوند. از علائم آفتاب سوختگی چشم ها می توان احساس درد و وجود شن در چشم را نام برد.

علائم و نشانه های آفتاب سوختگی معمولاً در عرض چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بروز می کنند. اما ممکن است یک روز یا بیشتر طول بکشد تا میزان گستردگی کامل آفتاب سوختگی مشخص شود.

در عرض چند روز، بدن شما شروع به “لایه برداری” لایه سطحی پوست آسیب دیده به منظور التیام می نماید. پس از لایه برداری، ممکن است پوست تان به طور موقت رنگ و ظاهر نامظمی داشته باشد. آفتاب سوختگی شدید پس از چندین روز یا مدت زمان بیشتر بهبود می یابد.

علت آفتاب سوختگی چیست؟

قرار گرفتن بیش از اندازه در برابر اشعه فرا بنفش منجر به آفتاب سوختگی می شود. اشعه ماوراءبنفش A و اشعه ماوراءبنفش B دو نوع تابش مسئول آفتاب سوختگی هستند. لامپ های آفتابی و دستگاه های برنزه کننده نیز با تولید UV می توانند باعث آفتاب سوختگی شوند.

ملانین رنگدانه تیره در لایه بیرونی پوست (اپیدرم) است که به پوست شما رنگ طبیعی می دهد. وقتی که در مقابل اشعه UV قرار می گیرید، بدن شما از طریق افزایش تولید ملانین از خود محافظت می کند. ملانین اضافی رنگ قهوه ای مایل به زرد ایجاد می کند.

قهوه ای شدن پوست بدن در اثر آفتاب، روش دفاعی بدن برای جلوگیری از سوختگی و سایر آسیب های پوستی است. مقدار ملانین تولید شده به صورت ژنتیکی معین می شود. در بسیاری از مردم ملانین به اندازه کافی برای محافظت از پوست تولید نمی شود. در نهایت، اشعه UV باعث سوختگی، درد، قرمزی و تورم پوست می شود.

آفتاب سوختگی حتی در روزهای سرد، مه آلود و ابری نیز اتفاق می افتد. حدود 80 درصد از اشعه UV از ابرها عبور می کند. برف، یخ، شن، آب و سطوح دیگر می توانند اشعه UV را منعکس کرده و به شدت تابش مستقیم باعث سوختگی شوند.

عوارض آفتاب سوختگی

قرار گرفتن بیش از حد در آفتاب علاوه بر آفتاب سوختگی، احتمال سایر آسیب های پوستی و برخی بیماری های خاص را افزایش می دهد. از این موارد می توان عفونت، پیری زودرس پوست و سرطان پوست را نام برد.

شما میتوانید عوامل تشدید کننده سرطان پوست را در اینجا ( عوامل سرطان پوست ) مطالعه کنید.

عفونت

تاول باز شما را مستعد ابتلا به عفونت باکتریایی می نماید. اگر متوجه علائم و نشانه های عفونت از قبیل درد، قرمزی، خارش و تورم تاول شدید، سریعاً با پزشک خود در میان بگذارید.

پیری زودرس پوست

قرار گرفتن در معرض آفتاب و آفتاب سوختگی های مکرر روند پیری پوست را تسریع می نماید.

غییرات پوستی ناشی از اشعه UV را photoaging می نامند. نتایج photoaging عبارتند از:

–    تضعیف بافت همبند که باعث کاهش قدرت و کشش پوست می شود

–    چین و چروک های عمیق

–    پوست خشک و زبر

–    رگه های قرمز روی گونه ها، بینی و گوش

–    کک و مک، بیشتر روی صورت و شانه

–    لکه های تیره روی صورت، پشت دست ها، بازوها، سینه و قسمت فوقانی پشت

ضایعات پیش سرطانی پوست

ضایعات پیش سرطانی پوست زبر و فلس مانند هستند، در مناطق آفتاب سوخته ایجاد می شوند. رنگ آن ها از سفید، صورتی، قهوه ای مایل به زرد تا قهوه ای متغیر است. معمولاً در مناطقی که در معرض آفتاب قرار می گیرند مثل سر، صورت، گردن و دست نمایان می شود. این لکه ها می توانند به سرطان پوست پیشرفت کنند.

سرطان پوست

بیش از حد قرار گرفتن در برابر خورشید، حتی بدون آفتاب سوختگی، خطر ابتلا به سرطان پوست مانند ملانوم را افزایش می دهد. این فرآیند به DNA سلول پوست آسیب می رساند. آفتاب سوختگی در دوران کودکی و نوجوانی ممکن است خطر ابتلا به ملانوم را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد.

سرطان پوست در بیشتر مناطق بدن مانند پوست سر، صورت، لب، گوش ها، گردن، قفسه سینه، بازوها، دست ها و پاها ایجاد می شود. سرطان پوست پا در زنان شایع تر از مردان است.

برخی از انواع سرطان پوست از یک لکه کوچک یا زخمی که به راحتی خونریزی کرده، بهبود یافته و دوباره عود می کند، شروع می شود. در اثر ملانوم خال های موجود ممکن است تغییر کند و یا خال های جدید و مشکوک بوجود بیاید. نوع بدخیم ملانوم در مناطقی که طولانی مدت در معرض آفتاب هستند، رخ می دهد. از یک نقطه مسطح قهوه ای مایل به زرد شروع می شود و به آرامی بزرگ تر و تیره تر می شود.

اگر متوجه تغییری در ظاهر و بافت پوست تان شدید فوراً به پزشک خود مراجعه نمایید.

آسیب چشمی

 خورشید نیز می تواند باعث صدمه به چشم ها شود. اشعه UV بیش از حد به شبکیه، لنز و یا قرنیه آسیب می رساند. صدمه ای که نور خورشید به لنز وارد می کند، می تواند منجر به تیرگی آن (آب مروارید) شود. چشم آفتاب سوخته دردناک خواهد بود. آفتاب سوختگی قرنیه نیز “برف کوری (snow blindness)” نامیده می شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سریعاً به پزشک مراحعه فرمایید، اگر آفتاب سوختگی تان:

–    تبدیل به تاول شد و بخش بزرگی از بدن تان را پوشاند

–    با تب بالا، سر دردر شدید، گیجی، تهوع و با لرز همراه شد

–    با درمان های خانگی طی دو روز بهبود نیافت

همچنین اگر متوجه علائم و نشانه های عفونت شدید، با پزشک خود مشورت نمایید. این علائم عبارتند از:

–    افزایش درد و حساسیت به لمس

–    افزایش تورم

–    خارج شدن چرک از تاول باز

–    وجود رگه های قرمز در تاول باز

درمان آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی منجر به بهبودی کامل پوست و یا جلوگیری از آسیب به آن نمی شود، اما می تواند درد، ورم و احساس ناراحتی ناشی از آن را کاهش دهد. اگر درمان های خانگی کمک نکردند و یا آفتاب سوختگی تان شدید باشد، پزشک داروهایی از قبیل موارد زیر را تجویز می نماید:

–    مسکّن ها. مسکّن ها می توانند درد و ورم ناشی از آفتاب سوختگی را کنترل کنند، مخصوصاً اگر بلافاصله پس از مواجهه با نور خورشید از آن ها استفاده نمایید. ایبوپروفن یا ناپروکسن داروهایی رایج در این زمینه هستند. برخی از مسکّن ها نیز به شکل ژل موجود می باشند.

–    داروهای کنترل کننده خارش. کورتیکواستروئیدهایی که بر روی پوست استعمال می شوند، در کنترل خارش موثر هستند.  این داروها اغلب با مسکّن ها ترکیب شده اند.

پیشگیری از آفتاب سوختگی

طبق راهنمایی های زیر می توانید از آفتاب سوختگی حتی در روزهای سرد، ابری و مه آلود پیشگیری نمایید. در اطراف آب، برف، یخ و شن و ماسه نیز احتیاط کنید زیرا آن ها منعکس کننده اشعه خورشید می باشند. علاوه بر این، اشعه UV در ارتفاعات بالا شدیدتر است.

–    اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر. طی این ساعات اشعه خورشید بسیار قوی بوده، پس سعی کنید در این زمان از خانه خارج نشوید. در صورت خروج زمان کمی را در آفتاب بمانید و تا حد امکان زیر سایه راه روید.

–    پوشش داشتن. لباس ضخیمی تن کنید که تمام بدن از جمله دست و پاها را بپوشاند. لباس های تیره رنگ محافظت بهتری را ارائه می دهند. همچنین استفاده از کلاه می تواند در این مورد به شما کمک کند.

–    از کرم های ضد آفتاب مکرراً استفاده نمایید. بدون توجه به نوع پوست تان، از کرم های ضد آفتاب وسیع لطیف با SPF 15 یا بیشتر بهره بگیرید. توصیه آکادمی درماتولوژی امریکا کرم های ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر می باشد.

هر دو ساعت یک بار یا بیشتر – درصورت شنا کردن و یا تعریق- کرم ضد آفتاب خود را تجدید نمایید. اگر از کرم های دافع حشرات نیز استفاده می کنید، بهتر است که ضد آفتاب خود را قبل از آن استعمال نمایید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، ترکیب اینگونه کرم ها را با ضد آفتاب توصیه نمی کند.

ممکن است از کرم های ضد آفتاب برای کودکان نو پا یا نوزادان 6 ماهه یا بزرگتر نیز استفاده شود. اما آکادمی اطفال امریکا برای کودکان کوچکتر روش های دیگر محافظت اعم از سایه یا پوشش را پیشنهاد می کند.

–    از عینک آفتابی استفاده نمایید. با این کار به بهترین نحو از چشم هایتان در مقابل اشعه UV محافظت کرده اید. لنزهای تیره لزوماً بهتر نمی باشند. هنگام خرید عینک درجه محافظت UV آن را نیز حتما بررسی کنید. عینکی که مناسب صورت شما بوده و از تمام جهت چشم تان را پوشش می دهد، را انتخاب نمایید.

–    انتظار نداشته باشید که برنزه شدن اولیه از شما محافظت کند. برخی از مردم می پندارند که برنزه کردن ابتدایی مانع آفتاب سوختگی می شود. درحالیکه مطالعات این فرضیه را رد می کنند. برنزه شدن روش خوبی برای محافظت از آفتاب نمی باشد. به علاوه، خطرات ناشی از برنزه شدن طولانی مدت بسیار مهم تر از مزایای اثبات نشده آن است.

 

منبع مطلب آفتاب سوختگی : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


نظر

افت قند خون در بیماری دیابت می تواند خطر حوادث جدی(حتی مرگ آور) را افزایش دهد. شناخت و اصلاح عوامل موثر در بروز افت قند خون مانند داروهای مصرفی یا وعده های غذایی نامنظم می تواند از بروز عوارض جدی جلوگیری کند.

افت قند خون

افت قند خون

افت قند خون چیست؟

قند خون پایین (هیپوگلایسمی) می تواند افراد مبتلا به دیابت را تحت تاثیر قرار دهد. زمانی که در خون شما مقدار زیادی انسولین وجود داشته باشد و میزان قند(گلوکز) کافی نباشد، این وضعیت روی می دهد. قند خون کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر(mg/dL) یا 4 میلی مول در لیتر(mmol/L) به عنوان هیپوگلایسمی یا افت قند خون تعریف می شود. عوامل مختلفی می توانند سبب افت قند خون در افراد مبتلا به دیابت شوند که عبارتند از: دریافت بیش از حد انسولین یا سایر داروهای دیابت، حذف یک وعده غذایی یا ورزش کردن بیش از حد حالت عادی.

در صورتیکه به علائم هشداردهنده اولیه توجه کنید می توانید به سرعت قند خون پایین را درمان نمایید. درمان شامل اقدامات کوتاه مدت شامل دریافت قرص های گلوکز است که سبب افزایش قند خون شما تا محدوده نرمال می شود.

اگر درمان انجام نشود، افت قند خون در بیماران دیابتی می تواند منجر به تشنج و از دست دادن هوشیاری شود. این وضعیت یک وضعیت اورژانسی پزشکی است. در مورد علائم افت قند خون و اقداماتی که باید در این وضعیت انجام شود با خانواده و دوستان خود صحبت کنید.

علت ابتلا به افت قند خون

افت قند خون در میان افرادی که انسولین دریافت می کنند، معمول است اما این حالت می تواند در هنگام دریافت داروهای خوراکی دیابت نیز رخ دهد.

علل معمول افت قند خون در دیابت عبارتند از :

•    دریافت بیش از حد انسولین یا داروهای دیابت

•    به اندازه کافی غذا نخوردن

•    به تعویق انداختن یا حذف یک وعده غذایی یا میان وعده

•    افزایش ورزش یا فعالیت بدنی بدون خوردن مقدار بیشتر غذا یا تنظیم مصرف داروها

•    نوشیدن الکل

تنظیم قند خون

سطح گلوکز خون از طریق عملکرد پیچیده هورمون ها که به ناشتا بودن یا غذا خورن شما بستگی دارد، کنترل می شود. انسولین هورمونی است که در هنگامی که گلوکز افزایش یابد، میزان آن را کاهش می دهد.به گزارش آسان طب، اگر شما مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 باشید و برای کنترل قند خون خود به انسولین نیاز داشته باشید، دریافت انسولین بیشتر از میزان مورد نیاز می تواند سبب افت بیش از حد قند خون شده و در نتیجه هیپوگلایسمی شود.

دریافت داروهای دیابت، غذا خوردن کمتر از حد معمول یا انجام ورزش بیشتر از میزانی که شما به طور معمول انجام می دادید، نیز ممکن است سبب افت قند خون شوند. پزشک با یافتن دوزی که با غذاخوردن و الگوی فعالیت شما متناسب است می تواند از بروز این حالت جلوگیری کند.

علایم و نشانه های بیماری افت قند خون

علائم و نشانه های هشداردهنده اولیه

•    لرزش
•    سرگیجه
•    تعریق
•    گرسنگی
•    تحریک پذیری
•    اضطراب یا عصبانیت
•    سردرد

علائم شبانگاهی

افت قند خون در دیابت می تواند در زمان خواب نیز رخ دهد.

علائم و نشانه ها عبارتند از:

•    مرطوب شدن ملحفه یا لباس خواب به علت تعریق
•    کابوس
•    خستگی، تحریک پذیری یا گیجی پس از بیدار شدن

علائم شدید

اگر علائم اولیه افت قند خون درمان نشوند، علائم و نشانه های افت قند خون شدید پدیدار می گردند. این علائم عبارتند از:

•    ضعف عضلانی
•    اختلال در صحبت کردن یا لکنت زبان
•    تاری دید یا دو بینی
•    خواب آلودگی
•    گیجی
•    تشنج
•    از دست دادن هوشیاری

افت قند خون در بیماری دیابت می تواند خطر حوادث جدی(حتی مرگ آور) را افزایش دهد. شناخت و اصلاح عوامل موثر در بروز افت قند خون مانند داروهای مصرفی یا وعده های غذایی نامنظم می تواند از بروز عوارض جدی جلوگیری کند.

مطلع کردن افراد مورد اعتماد مانند خانواده، دوستان و همکاران درباره افت قند خون مهم است. آشنایی آنها با علائم آن و اقداماتی که باید در زمانی که شما خود قادر به درمان افت قند خون نیستید، انجام شود، سبب می شود این وضعیت دشوار بهتر مدیریت گردد.

علائم در همه افراد یکسان نیست یا همیشه علائم به صورت مشابه رخ نمی دهد. بنابراین لازم است قند خون خود را به طور منظم بررسی کنید و احساس خود را در زمانی که قند خونتان پایین است، پیگیری نمایید. برخی افراد علائم اولیه را تجربه نمی کنند. این امر افت قند خون بدون آگاهی نامیده می شود.

عوارض بیماری افت قند خون

عوارض ابتلا به بیماری افت قند خون

اگر شما علائم افت قند خون را برای طولانی مدت نادیده بگیرید، ممکن است هوشیاری خود را از دست بدهید. زیرا مغز شما برای فعالیت به گلوکز نیاز دارد. علائم و نشانه های افت قند خون را به سرعت تشخیص دهید زیرا عدم درمان افت قند خون منجر به بروز مشکلات ذیل می شود:

•    تشنج
•    از دست دادن هوشیاری
•    مرگ

از سوی دیگر، مراقب باشید که قند خون را بیش از حد افزایش ندهید. زیرا ممکن است قند خون شما بیش از حد بالا رفته و هیپرگلایسمی ایجاد شود. این حالت نیز می تواند خطرناک باشد و در نهایت به اعصاب، عروق خونی و ارگان های مختلف شما آسیب برساند.

درمان دارویی افت قند خون

اگر شما فکر می کنید که ممکن است قند خونتان به شدت کاهش یابد، میزان قند خون خود را به وسیله گلوکومتر اندازه گیری کنید. سپس چیزی که حاوی شکر یا کربوهیدرات است بخورید یا بنوشید تا میزان قند خونتان به سرعت افزایش یابد. غذاهای حاوی مقدار زیاد چربی مانند شکلات در این موارد مناسب نیستند. غذاهایی که می توانند به سرعت میزان قند خون را افزایش دهند عبارتند از:

•    6-5 عدد آبنبات

•    4 اونس(118 میلی لیتر) آبمیوه یا نوشابه غیررژیمی

•    یک قاشق غذاخوری(15 میلی لیتر) شکر، ژله یا عسل

•    3 عدد قرص گلوکز(بدون نسخه پزشک از اکثر داروخانه ها قابل تهیه است)

اگر شما علائم قند خون پایین را تجربه کردید اما نمی توانید میزان قند خونتان را اندازه گیری کنید، درمان مربوط به افت قند خون را انجام دهید. در حقیقت، شما همیشه حداقل یک ماده غذایی شیرین همراه داشته باشید. استفاده از یک دستبند که نشان می دهد شما مبتلا به دیابت هستید نیز ایده مناسبی است.

قند خون خود را 20-15 دقیقه بعد دوباره بررسی کنید. اگر هنوز خیلی پایین است یک ماده غذایی شیرین بخورید یا بنوشید. زمانی که بهتر شدید، طبق معمول وعده ها و میان وعده ها را مصرف کنید.

به تازگی برای درمان بیماری دیابت دارویی گیاهی توسط کشور ایران ساخته شده که در اینجا ( درمان دیابت ) به شرح آن پرداخته ایم.

مشکلات مربوط به مدیریت افت قند خون

برخی افراد ممکن است علیرغم تنظیم داروهای مصرفی هنوز افت قند خون مکرر و شدید را تجربه کنند. در این شرایط، پزشک شما ممکن است گلوکاگون تجویز کند. گلوکاگون هورمونی است که سبب افزایش قند خون می شود.

گلوکاگون فقط با نسخه پزشک قابل تهیه است و به صورت یک بسته سرنگ اضطراری عرضه می شود. این سرنگ شامل یک دوز است که قبل از تزریق باید مخلوط شود. گلوکاگون را در دمای اتاق نگهداری کنید و از تاریخ انقضای آن مطلع باشید. از آنجاکه ممکن است بعد از تزریق استفراغ کنید، شما باید به پهلو برگردانده شوید تا در صورتی که هوشیار نیستید از خفگی جلوگیری شود.

در مدت 15 دقیقه شما باید هوشیار شده و توانایی بلع داشته باشید. سپس شما نیاز به غذاخوردن دارید. اگر بعد از 15 دقیقه به درمان پاسخ ندادید، به سرعت باید از کمک پزشکی استفاده کنید.

پیشگیری از افت قند خون

در زیر توصیه هایی ارائه شده است که می تواند از افت قند خون در بیماران دیابتی پیشگیری نماید:

•    وعده ها و میان وعده های خود را حذف نکرده یا با تاخیر مصرف نکنید. اگر شما انسولین یا داروهای خوراکی دیابت مصرف می کنید، مهم است که مقدار و زمان وعده ها و میان وعده های شما ثابت باشد. مقدار غذای مصرفی شما باید با عمل انسولین در بدنتان در تعادل باشد.

•    قند خون خود را کنترل کنید. با توجه به برنامه درمانی، شما باید چند بار در طول هفته یا چند بار در طول روز قند خونتان را اندازه گیری و ثبت نمایید. کنترل دقیق تنها راهی است که مطمئن شوید میزان قند خونتان در محدوده هدف قرار دارد.

•    دارو را دقیقاً به میزان تجویز شده و به موقع مصرف کنید. داروهای خود را طبق توصیه پزشک مصرف کنید.

•    در صورت افزایش میزان فعالیت بدنی داروهای خود را تنظیم کنید یا میان وعده اضافی بخورید. تنظیم به نتایج آزمایش قند خون و نوع و طول مدت فعالیت بستگی دارد.

•    هر گونه واکنش های مربوط به گلوکز خون پایین را ثبت کنید. این امر می تواند به شما و تیم مراقبت بهداشتی کمک کند تا الگوی افت قند خون را مشاهده کرده و راه هایی برای پیشگری از آنها بیابید.

•    یک نوع ابزار شناسایی با خود داشته باشید تا در مواقع اضطراری دیگران بدانند که شما به دیابت مبتلا هستید. از یک گردنبند، دستبند یا کارت شناسایی پزشکی استفاده کنید

 

منبع مطلب افت قند خون : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


نظر

آلبالو میوه ای است خوراکی و لذیذ که بر حسب نژادهای مختلف کمی شیرین تا زیاد ترش می باشد . از مشخصات آلبالو ، این است که برای بیماران مبتلا به مرض قند یا دیابت مضر نیست . زیرا قند آلبالو بیشتراز نوع لولز می باشد .

آلبالو

آلبالو

آلبالو میوه ای است خوراکی و لذیذ که بر حسب نژادهای مختلف کمی شیرین تا زیاد ترش می باشد . از مشخصات آلبالو ، این است که برای بیماران مبتلا به مرض قند یا دیابت مضر نیست . زیرا قند آلبالو بیشتراز نوع لولز می باشد . لولز در بدن افراد مبتلا به مرض قند به طوری تجزیه می گردد که باعث ازدیاد قند خون و تحریک ترشح انسولین نمی شود . لولز یا فروکتوز که به نام قند میوه ها معروف است و در آلبالو زیاد می باشد می تواند رگ های قلب (کرونر ها) را منبسط نموده سرعت جریان خون آن رگها را اضافه کند . لذا مصرف این میوه برای بیمارانی که دچار نارسائی قلب و نارسائی رگ های قلب و دردهای قلبی می باشند مفید است . به همین جهت در طب جدید برای درمان نارسائی قلب و آنژین های قلبی (گرفتگی و درد قلب ) از محلول 5 تا 10 درصد لولز ، به مقدار 500 تا 1000 سانتی متر مکعب داخل ورید تزریق نمایند .
آلبالو به علت داشتن لولز کافی ، برای تقویت نطفه مردان نیز مفید است ، زیرا لولز تنها قند مایع منی است و برای تغذیه و حرکت سلولهای نطفه مرد ( اسپرماتوزوئید ) لازم و ضروری می باشد .

از البالو برای رفع تشنگی ، درمان اسهال بخاطر قابض بودن ، درمان سنگ کلیه ، کاهش غلظت خون و فشار خون ، درمان تهوع ، افزایش اشتها ، باز شدن رنگ چهره ، رفع چربی شکم ، درمان خارش پوست ، آرامش اعصاب ، سوء هاضمه و … استفاده می شود .

اثر شفابخش شربت و مربای آلبالو (خواص آلبالو )

1-نارسائی کبد

بیمارانی که دچار نارسائی کبد هستند ، معمولا صبح ناشتا دهانشان تلخ است ، بی اشتهایی ، بوی نامطبوع دهان ، یبوست ، رنگ چهره زرد علایم دیگری هستند که در نارسایی کبد وجود دارند . در این قبیل موارد نصف استکان شربت البالو را در یک لیوان آب سرد حل کرده بیمار تناول می کند . و چند روز متوالی تکرار می کند . مصرف شربت یا مربای البالو به طریقی که گفته شد برای بیماری های زیر مفید است .

2- التهب و ورم کلیه

3- ورم معده و روده

البالو و فرآورده های آن طبیعت سرد دارند .

اثر شفا بخش دم آلبالو

30 گرم دم البالو را قبلا به مدت 12 ساعت در آب سرد خیس نموده . سپس در یک لیتر آب اضافه کرده می جوشانند و صبح و ظهر و شب یک لیوان از جوشانده فوق بیمار می خورد . این دارو برای افرادی که دچار بیماری های کلیه و مثانه هستند مفید است . در این موارد مقدار ادرار بیمار افزوده شده ناراحتی ها کاهش می یابد .

 

منبع مطلب آلبالو : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


نظر

برای درمان میخچه میتوانید به طور موقت از بالشتک های ویژه میخچه برای تسکین درد استفاده کنید . پس از آن که پای خود را در آب گرم به مدت 20 تا 25 دقیقه خیساندید ، برای درمان میخچه مقداری روغن بچه بر روی میخچه بمالید و با یک سنگ پا لایه های میخچه را یکی یکی بسایید .

درمان میخچه

درمان میخچه

درمان میخچه راههای گوناگونی دارد . چنانچه از وجود میخچه رنج می برید برای درمان میخچه در منزل این دستورات را به کار ببندید .

دیگر از کفش های که موجب این مشکل شده اند استفاده نکنید .

گرچه نمی توان همیشه بدون کفش راه رفت اما تا آنجا که برای شما مشکل ایجاد نکند این کار را انجام دهید .

کفشی اندازه و مناسب تهیه کنید .

از کفش هایی که پنجه بزرگ دارند استفاده کنید . بدین ترتیب جای کافی برای قرار گیری انگشتان وجود دارد . تا جایی که فشار مستقیم وجود نداشته باشد هیچ گونه مشکلی از قبیل تحریک و یا میخچه به وجود نمی آید . به گزارش آسان طب برای درمان میخچه  حتما این کار را انجام دهید .

از بالشتک های مخصوص استفاده کنید .

برای درمان میخچه میتوانید به طور موقت از بالشتک های ویژه میخچه برای تسکین درد استفاده کنید . این بالشتک ها دارای حفره ای در میان خود می باشند که دقیقا بر روی مرکز میخچه قرار می گیرد ، بدین ترتیب موجب برطرف شدن فشار از روی میخچه می شوند ، و یا دست کم فشار اعمال شده را پراکنده می منند .

آن را خیس کرده و بر روی آن سنگ پا بکشید .

پس از آن که پای خود را در آب گرم به مدت 20 تا 25 دقیقه خیساندید ، برای درمان میخچه مقداری روغن بچه بر روی میخچه بمالید و با یک سنگ پا لایه های میخچه را یکی یکی بسایید .

توجه داشته باشید ، هرگز از تیغ استفاده نکنید .

در این جا ما قصد برداشت کامل میخچه را نداریم بلکه مترصد آنیم تا فضایی در بین میخچه و کفش به وجود آوریم. پس از این اقدام می توانید از بالشتک های مخصوص میخچه استفاده کنید .

از مصرف اسید بپرهیزید .

از مصرف چسب های اسیدی که جهت درمان میخچه موجود است بپرهیزید. بسیاری از صاحبنظران معتقدند این مواد چندان بی خطر نیستند و ممکن است عاملی برای ایجاد عفونت نیز باشد . بیماران مبتلا به دیابت و یا مشکلات عروقی هرگز نباید از این مواد استفاده کنند.

در هر صورت اگر می خواهید این مواد را به کار ببرید حتما به دستورالعمل آن توجه کنید. استفاده زیاد و نامناسب از اسید میتواند موجب سوزاندن پوست شود .

به پزشک خود مراجه کنید .

به گزارش اسان طب اگرنتوانستید این ضایعات را با اقدامات پیشین از بین ببرید ، پزشکتان با قرار دادن پای شما در حوضچه های ویژه و پس از نرم نمودن پوست آن میخچه را خواهد تراشید .

 

درمان میخچه با داروهای گیاهی

شیرین بیان – سرکه سفید – لیمو – جوش شیرین – سنگ پا – زرد چوبه – آناناس – روغن سقز –سیر – شیر انجیر – گل همیشه بهار  گیاهان دارویی هستند که از انها برای درمان میخچه در منزل می توان استفاده کرد .

 

منبع مطلب درمان میخچه : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


نظر

ازگیل میوه ای است مدور ، قهوه ای رنگ ، تقریبا به اندازه یک گردو ، که اثر چند کاسبرگ در پائین آن ملاحظه می گردد و به صورت خام خورده می شود . در داخل این میوه دانه های سختی وجود دارد .

ازگیل وحشی

ازگیل وحشی

ازگیل وحشی Medlar میوه ای است خوراکی که درخت آن در ارتفاعات 2000 متری البرز ، جنگل های گیان ، و نواحی دیگر ایران می روید و به نام های مختلفی از جمله کونوس خوانده می شود . ازگیل وحشی Medlar به زبان عربی مشملا نام دارد .

ازگیل وحشی میوه ای است مدور ، قهوه ای رنگ ، تقریبا به اندازه یک گردو ، که اثر چند کاسبرگ در پائین آن ملاحظه می گردد و به صورت خام خورده می شود .

در داخل این میوه دانه های سختی وجود دارد .

ترکیبات شیمیایی ازگیل وحشی

از تجزیه شیمیایی میوه ازگیل رسیده موارد زیر بدست می اید :

آب 75 درصد

قند 10 درصد

اسیدهای آلی 1/38 (از نوع اسیدمالیک ، اسید سیتریک و تارتاریک ) .

تانن (یک ماده مقوی ) زیاد

لعاب ( موسیلاژ ) زیاد

اسیدبوریک کم

خواص ازگیل وحشی

1-ازگیل وحشی را به صورت خام به عنوان یک میوه لذیذ ، مطبوع و مقوی تناول می نمایند و از آن ، شربت و کنسرو نیز تهیه می کنند .

طرز تهیه کنسرو : یک کیلوگرم از این میوه را با 800 گرم شکر در نیم لیتر آب ، به مدت سه ربع ساعت می پزند . سپس آن را در چهار ظرفی که درب آن کاملا بسته شود می ریزند و محکم درب آنها را می بندند . بدین منظور که به هنگام مصرف ، فقط یکی از آنها را مورد استفاده قرار دهند و بقیه محفوظ بماند .

2- خوردن آن در معالجه اسهال ساده اثر قاطع دارد . برای این منظور از میوه خام یا کنسرو ازگیل وحشی تناول می نمایند .

3- خوردن ازگیل وحشی خام مخصوصا به صورت نارس که تانن بیشتری دارد در معالجه خونروی های داخلی مانند بواسیر ، خونریزی رحمی و غیره اثر شفابخش دارد .

4- در معالجه ورم روده ( کولیت و آنتروکولیت ) به کار می رود . برای این منظور ، میوه ها را بصورت کنسرو می خورند . و یا 230 گرم از این میوه رسیده را پس از جدا کردن پوست و دانه ، درکمی شیر حل نموده بیمار مصرف می کند . به گزارش آسان طب این روش درمان را دکتر موسی یر بر روی خود و بیماران سرویس خود امتحان نموده نتیجه مطلوب دیده است .

5- در معالجه زخم دهان ( بیماری آفت Aphte ) و تورم مخاط گلو موثر است . بدین منظور 50 گرم از برگ درخت ازگیل را در 1000 گرم آب جوشانده ، بیمار با کمی از آن شبانه روزی چند مرتبه مضمضه و دهان شویه می نمایند .

از فواید این میوه به طور کلی ، می توان به نرم کردن سینه ، رفع عطش ، ضد صفرایی ، رفع جوش بدن ، جلوگیری از خونریزی از خاک چوب آن ، رفع اسهال خونی ، دارای ویتامین آ ب ث و … اشاره نمود .  نام ایرانی ازگیل در گیلان کنوس است 

 

منبع مطلب ازگیل وحشی : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


نظر

دربدن انسان بالغ و سالم مجموعا 2 تا 3 گرم عنصر روی وجود دارد . در غده پروستات طبیعی انسان به ازای هر کیلوگرم وزن غده 860 میکروگرم روی ، در کبد ، استخوان ، عضلات ، لوزالمعده ، در قرنیه و شبکیه چشم ، روی فراوانست .

عنصر روی

عنصر روی

عنصر روی درغذاهای حیوانی به ویژه ماهی فراوانست . ولی در سبزی ها و میوه ها نیز عنصر روی فراوان است . معمولا روزانه 10 تا 15 میلی گرم عنصر روی با غذا وارد بدن می شود که 5 میلی گرم آن جذب خواهد شد . افراط در مصرف غلات و حبوبات و کلسیم به علت اینکه ترکیب غامضی با عنصر روی ایجاد می کنند باعث کاهش جذب روی می شوند . به طور متوسط شبانه روز بدن انسان به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن 0/3 میلی گرم عنصر روی احتیاج دارد .

اهمیت عنصر روی

1-دربدن انسان بالغ و سالم مجموعا 2 تا 3 گرم عنصر روی وجود دارد . در غده پروستات طبیعی انسان به ازای هر کیلوگرم وزن غده 860 میکروگرم روی ، در کبد ، استخوان ، عضلات ، لوزالمعده ، در قرنیه و شبکیه چشم ، روی فراوانست .

2- گلبول های قرمز و سفید در حال طبیعی حاوی مقداری عنصر روی هستند ، ولی مقدار روی در گلبولهای سفید چندین برابر مقدار گلبول های قرمز است .

عنصر روی در گلبولهای قرمز به آنزیم کربنیک انیدراز بسته شده و در گلبولهای سفید با لکالین فسفاتاز بسته شده و در سرم خون با پروتئین بسته شده است .

3- روی در ساختمان بسیاری از آنزیم های بدن انسان شرکت می نماید که مهمترین آنها آنزیم کربنیک انیدراز می باشد . این آنزیم به کمک روی در ساختمان گلبولهای قرمز انسان گاز کربنیک را جابجا می کند .

4- روی در ساختمان زهر جانوران گزنده بکار رفته و هر قدر مقدار روی بیشتر باشد سمیت زهر بیشتر است .

5- در طب دیم برای التیام زخم ها و ضد عفونی آنها از روغن عقرب برای پانسمان استفاده می کردند که بسیار مفید و موثر بود و احتیاجی به بخیه کردن نداشت . این زخم ها بدون چرک کردن و به سرعت جوش می خورد . چنین اثر عالی روغن عقرب را مربوط به روی موجود در روغن عقرب می دانند ، زیرا که روی لااقل دو خاصیت مهم دارد . اول اینکه خاصیت ضد عفونی کننده داشته مانع از چرکین شدن زخم ها می شود . دوم اینکه خاصیت التیام دهنده دارد و لذا بزودی زخم ها را مرمت نموده بهبود می بخشد .

مسمومیت با عنصر روی

1-کارگرانی که در کارخانه ریخته گری برنج کار میکنند در نتیجه استنشاق بخار اکسید روی (به غلظت 15 میلی گرم در متر مکعب) مسموم خواهند شد . به گزارش آسان طب علایم مسمومیت با روی عبارتست از استفراغ ، تب سرد ، عرق زیاد ، احساس خستگی ، درد مفاصل و سرعت نبض .

2- افراد عادی چنانچه غذا را در ظرف های گالوانیزه مدت ها نگهداری نموده و سپس مصرف نمایند ممکنست دچار مسمومیت با روی ( استفراغ دردهای شکمی – اسهال و تب ) گردند.

 

منبع مطلب عنصر روی : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


نظر

درمان های مختلفی برای بیش فعالی کودکان وجود دارد . اغلب کودکان بیش فعال به بیش از یک نوع درمان پاسخ مساعد می دهند . به همین دلیل اشتباه است که به کودک فقط دارو بدهیم ، ولی شیوه رفتاری والدین و معلم ها را در مقابل رفتارهای آزاردهنده کودک تغییر ندهیم .

بیش فعالی کودکان

بیش فعالی کودکان

 بیش فعالی کودکان در بسیاری از فرزندان وجود دارد . در حدود چهار درصد کودکان پیش دبستانی بیش فعال هستند . بیش فعالی کودکان پسران را بیشتر از دختران آزار می دهد . کودک بیش فعال پر از تحرک است ، اما نمی تواند حواسش را روی مطلب خاصی متمرکز کند . او ممکن است اخلاق تندی داشته باشد ، از نظر عاطفی بالغ نشده باشد و نتواند با سایر کودکان دوست شود . حدود 40 درصد کودکان بیش فعال ناتوانی یادگیری دارند . همه این خصلت ها سبب می شوند که کودک بیش فعال در مدرسه و خانه موفق نباشد و نتواند با کسی دوست شود .

درمان بیش فعالی کودکان

درمان های مختلفی برای  بیش فعالی کودکان  وجود دارد . اغلب کودکان بیش فعال به بیش از یک نوع درمان پاسخ مساعد می دهند . به همین دلیل اشتباه است که به کودک فقط دارو بدهیم ، ولی شیوه رفتاری والدین و معلم ها را در مقابل رفتارهای آزاردهنده کودک تغییر ندهیم .

درمان دارویی  بیش فعالی کودکان معمولا شامل داروهایی چون ریتالین ، دکسدرین وسایلرت است . این داروها آرام بخش نیستند ، بلکه قسمت هایی از مغز را که توجه و توانایی کودک برای تحرک را کنترل می کنند ، تحریک می کنند . درمان دارویی در 75 درصد موارد جواب داده است . به گزارش اسان طب  تجربه نشان داده است که اگر داروها درست استفاده شود ، حتی عوارض جانبی بد آن هم بسیار کاهش پیدا می کند .

نشانه های هشدار دهنده برای افزایش مصرف این داروها در ده سال گذشته دیده می شود . متخصصان نگرانند که نکند ما پزشکان به محض مشاهده هر نوع اختلال رفتاری به کودک دارو بدهیم ، چون احتمال این که این عارضه در بین کودکان با این سرعت رشد کرده باشد ، بعید است .

اگر کودک بیش فعال دارید بد نیست به یکی از مراکز درمانی مراجعه کنید . بسیاری از پدر مادر ها از این که تجربه های خود را با والدین دیگری که دچار این مشکل هستند در میان بگذارند ، فواید بسیاری را به دست آورده اند . بزرگ کردن کودک بیش فعال از تحمل هر کسی خارج است . اغلب این پدر و مادرهای دیگر هستند که بهترین راه حل را برای اداره کردن این کودکان ارائه می کنند . کتاب های زیادی هم در این زمینه نوشته شده اند که می توانید از ان کمک بگیرید.

از شما می خواهم کاملا به ایجاد و تحکیم اعتماد به نفس در کودک بیش فعال خود دقت کنید . چنین کودکی باید مرحله سختی را بگذارند تا بفهمند که نه خودش در این قضیه مقصر است و نه پدر و مادرش گناهی دارند ، بلکه با این تفاوت فطری زاده شده است . او همیشه در دوست پیدا کردن مشکل دارد ، تمام اوقات دچار مشکل می شود . بزرگتر ها معمولا از دستش عصبانی می شوند و بدیهی است که با این فکر بزرگ می شود که آدم بی عرضه ای است .

با تشخیص به موقع و زود  بیش فعالی کودکان ، استفاده از درمان های دارویی ، استفاده از تکنیک های اصلاح رفتاری ، مشاوره ، تقویت اعتماد به نفس کودک ، توجه دقیق به موفقیت های درسی و…. کودک بیش فعال می تواند در زندگی موفق شود .

راههای کنار آمدن با اخم کردن کودکان را بخوانید .

 

منبع مطلب بیش فعالی کودکان : سایت آسان طب

http://asanteb.com/